En we gaan nog niet naar huis...

Hoi Allemaal,

Een laatste berichtje vanuit het huis waar ik 10 maanden in heb gewoond. Over twee dagen is het Kerstmis en op tweede Kerstdag zal ik vertrekken naar het zuiden. Maar eerst, wat heb ik in de tussentijd allemaal beleefd? Ik heb even ver terug moeten graven in mijn geheugen! Het laatste wat ik heb verteld ging over mijn Australia trip, wat alweer in juli was! In de winter heb ik hier niet veel gedaan in de weekenden, wat rondgehangen met vrienden, nieuwe plekken in Auckland ontdekt en af en toe op een mooie dag (wanneer het niet regende) de stad uit en de omgeving verkennen. De winter hier in Nieuw Zeeland is niet koud, maar wel erg nat! En dat gaat lekker in de lente door...

In de -voor jullie- herfstvakantie ben ik met twee andere au pairs naar het noorden van Nieuw Zeeland gereisd voor een weekendje. We zijn naar Paihia gegaan waar we een boottocht hebben gemaakt door the Bay of Islands, een prachtige baai met veel eilanden en azuurblauw water. We wilden graag met dolfijnen zwemmen, maar helaas geen dolfijn gezien... Was misschien maar goed ook, want het weer was niet al te best en het water zag er koud uit. Gelukkig kregen we een nieuw ticket, om het nog eens een keer te proberen op een andere dag. We zijn daarna doorgereden naar een heel gezellige hostel. Het was eigenlijk een extra huis op een boerderij die de bewoners verhuurden als hostel. Het was gezellig ingericht en erg leuk, enorm genoten! De volgende dag zijn we helemaal naar het uiterste topje gereden, waarbij we onderweg nog een backpacker hebben opgepikt. Cape Reinga is het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland, en wordt afgebakend met een vuurtoren. Gelukkig hadden we prachtig weer (we twijfelde of we wilden gaan, omdat het enorm veel stormde op de weg er naartoe), en konden we extra genieten van het uitzicht. Op de terugweg weer gestopt bij een ander hostel, wat een prachtig mooi gasthuis was recht aan de zee. Heerlijk genoten van het weer en het uitzicht. De volgende dag zijn we alweer richting Auckland gereden, maar hebben nog een snelle stop gemaakt bij de grootste en oudste Kauri tree van Nieuw Zeeland. Kauri is een boomsoort die alleen in Nieuw Zeeland voorkomt, en nu ook nog alleen op het noordereiland. Op de terugweg naar huis onze auto iets te laat weer ingeleverd bij het verhuurbedrijf, maar daar hebben we gelukkig niets over gehoord! Was een erg leuk weekendje!

Twee weken later ben ik naar the All Blacks geweest, het Nieuw Zeelandse rugby team! Ze moesten tegen de Australische Wallabies, hun beruchte aartsvijanden, die natuurlijk niet tegen de All Blacks op konden. We hadden goede plaatsen, het viel me mee dat we geen paal voor onze hoofden hadden. We konden alles volgen en een echte Kiwi familie voor ons zorgde voor een hilarische wedstrijd, vol met heerlijke kreten naar de teams (die niet altijd voor kinderen bestemd waren, ook al waren de kinderen die het riepen zelf nog geen 10). Aan het eind heb ik zelfs nog een handtekening weten te bemachtigen van een All Blacks player!

Ook kregen we nog een kans om naar de Bay of Islands te gaan! Een au pair had het strandhuis van haar familie voor haarzelf en mocht vrienden uitnodigen. Dus hebben wij een zaterdagje heerlijk op het strand gelezen en genoten van een super relaxed dagje (de zon scheen heerlijk, ben lekker verbrand!) en op de zondag heb ik ook nog eens gebruik kunnen maken van mijn 'zwemmen met dolfijnen' kaartje. En we hadden enorm geluk, niet alleen hebben we kunnen zwemmen met wilde dolfijnen (Wat echt super gaaf was!), we hebben ook nog eens orka's gezien, wat blijkbaar niet vaak voorkwam! Al met al een heerlijk weekendje.

In de tussentijd heb ik ook nog Koning Willem Alexander en Koningin Maxima op 3 meter afstand mogen bekijken, wat ook wel grappig was... En heb ik nog een echte Thanksgiving gevierd, wat dan wel niet helemaal Nieuw Zeelands is. Maar onze gastvrouw was Amerikaans dus een Thanksgiving was gepast, met kalkoen en al!

Ik heb ook nog de Pinnacle trek gedaan in the Coromandel. Een hike van 3 uur naar de top van de berg, overnacht in een cabin, en vervolgens nog een hike van een uur naar het uiterste puntje. verschrikkelijk veel trappen, bewolkt en veel regen, maar het was het waard. Voordat we weer naar beneden wilden gaan vanuit de top, brak de zon door en konden we nog even genieten van het prachtige uitzicht, in plaats van dikke mist.

Zo zijn de weekenden erg snel gegaan en was het alweer mijn laatste week. Mijn laatste werkdagje heb ik afgesloten met een heerlijk diner in de Skytower van Auckland. Mijn hostfamily had me meegenomen voor een afscheidsdiner. We hebben heerlijk luxe gegeten en ik heb enorm veel plezier gehad! Op dit moment is het bijna Kerstmis en heb ik eigenlijk al mijn spullen al gepakt. Het voelt totaal niet als Kerstmis, het enige wat me doet denken aan kerst is alle stress die ik heb gehad met het zoeken naar cadeaus voor de familie. Verder is het hier heerlijk weer en is het sfeertje totaal anders.

Mijn hostfamilie vertrekt op Eerste Kerstdag naar Australie voor een vakantie, en ikzelf vertrek Tweede Kerstdag naar het zuiden. Ik ga om precies te zijn de Tongariro crossing lopen, een bekende hike die enorm populair is hier in Nieuw Zeeland. De berg die ik hopelijk heel mooi op de foto ga zetten (als het weer goed is) is de bekende Mount Doom uit Lord of the Rings. Een hike van 19 kilometer waar je een dag over doet. Ben benieuwd! Na die hike vertrek ik naar het Oud en Nieuw festival in Gisborne voor drie dagen. En op 2 januari land ik in Christchurch waar ik in twee weken een rondrit ga maken met een auto en vrienden. Als we dat allemaal hebben overleefd, ga ik naar Akaroa, een plaatsje vlakbij Christchurch. Daar ga ik wwoofen, oftewel, werken en wonen op een boerderij (dat is in ieder geval het idee). Ik kom terecht bij een ouder stelletje met schapen en een hobby wijngaard (en een hond!) en zal een paar uur per dag werken voor kost en inwoning. Ik ben heel erg benieuwd! Ik maak mijn jaar in Nieuw Zeeland rond, en ben dan van plan om Azie er ook nog bij te pakken. Want ach, ik ben er nu toch en het is op de terugweg naar huis.

Hopelijk heb ik de tijd om een blog te schrijven over het zuidereiland, maar op Facebook zullen er wel foto's verschijnen...

Groetjes!

Reacties

Reacties

Stephanie

Wow! Wat een avontuur allemaal. Geniet er nog maar lekker van!

Sylvia

Geweldige belevenissen, heel leuk om te lezen. Geniet van de laatste dagen bij je hostfamilie, maar vooral van je volgende avonturen.

Anne Thissen

Wow Yrla, wat is het snel voorbij gevlogen! Tongariro Crossing is erg mooi; zeker de moeite waard! Hopelijk zit het weer mee want dan is het zicht beter. Succes met afscheid nemen.
Maar op naar een nieuw avontuur op het Zuidereiland. Het is daar te gek!

Ria R en family

Hoi Yrla

Weer voldoende meegemaakt en genoten zoals op de foto's te zien is.
Super!
Fijne gezellige kerstdagen en goed nieuwjaar en tot in 2017!

knuffel Ria R and family

ingrid lagarde

Super om te lezen allemaal.
En nnog heel veel pleezzier!

Heidi

Wat een leuk verslag weer.... jij komt niet meer terug denk ik....
In ieder geval jij ook fijne feestdagen tussen al je verhuizen door....
Succes !!!

Milko

Prachtige belevenissen en mooi opgeschreven Yrla! Groeten uit een nat en grieperig Lith!

Ans

Hi Yrla wat een mooi verhaal en al zoveel gezien en beleefd.Geniet en fijne feestdagen xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active