Visiting the land down under!

Hello hello,

Ondertussen weer een paar weken verder, en bij deze ook weer genoeg te vertellen. Pas op, lang verhaal dus... ;) Ik heb na het bezoek bij the Coromandel al vrij snel plannen gemaakt voor een vakantie richting Australia. Ik was de tweede week van de schoolvakantie namelijk vrij, en Rixte, een andere Nederlandse au pair, ook! Dus we hebben samen wat gebrainstormd (wat vrij snel ging) en besloten om 10 dagen richting Australie te vertrekken. Want ja, het is maar drie uurtjes vliegen vanaf hier... In de weekenden voor onze geplande vakantie hebben we vooral veel dagtripjes gedaan. We zijn op zoek gegaan naar watervalletjes en stranden vlakbij Auckland, en ik heb vooral veel plezier gehad met andere au pairs en genoten van het (meestal) zonnige winterse weer.

Op vrijdag 15 juli zaten we om half 7 ’s ochtends al in het vliegtuig richting Melbourne, waar we 6 dagen zouden verblijven. We hebben niet echt een leuke start gehad van de vakantie, vanwege het vroege opstaan (4 uur met de taxi naar het vliegveld), vanwege de turbulentie in het vliegtuig (1 uur lang), dankzij het lange wachten op het vliegveld in Melbourne (2 uur lang) en het feit dat we niets hadden gegeten sinds half 4 ’s ochtends. Gelukkig konden we onze verblijfplek via Airbnb al in, onze host had de sleutel voor ons klaargelegd. Snel alle spullen gedropt (welgeteld 7 kilo aan handbagage!) en meteen de stad in gegaan! Hier hebben we meteen al ons geld weg gegooid aan 3 tours die we wilden doen en zijn we weer vroeg terug naar huis gegaan, waar we onze host hebben ontmoet en zijn gaan slapen.
De volgende dag moesten we namelijk om kwart voor 7 alweer klaar staan op een ophaalplek want we hadden een tour gepland. The Great Ocean Road staat bekend als een hele mooie route langs de zee. De 12 apostles zijn 8 (het waren er ooit 12) grote rotsen vlak voor het strand. Een erg toeristische maar wel prachtige omgeving. Wij dachten eigenlijk dat dat het voornamelijk was, maar ondertussen hebben we ook andere dingen gedaan, veel mooie plekken bezocht, wilde koala’s in bomen gespot, gekleurde vogels eten gegeven en veel gelachen.

De volgende dag hadden we niks gepland en hebben we uiteindelijk genoten van een heerlijk zonnetje. We hebben lekker relaxed op een terrasje gezeten en Melbourne verkend. Wat een super stad! Leuke gezellige straatjes en cafes, cultuur gesnoven en we zijn ook nog in het Skydeck geweest, het hoogste gebouw van Melbourne (althans, waar je kan genieten van het uitzicht). Wij hadden namelijk gratis kaartjes gekregen voor Skydeck en Sea Life omdat we twee tours bij dezelfde touroperator hadden geboekt.

Op maandag weer een tour gedaan, dit keer naar de Grampians, een nationaal park met prachtige rotsformaties en bergen. Weer stonden we om 7 uur netjes te wachten en werden we opgehaald. Dit keer wisten we al helemaal niet wat we gingen doen, dus we hebben ons laten verrassen. Het was een leuk dagje, de tourguide kon ons en onze humor wel waarderen (hoop ik), we hebben vele mooie plekjes gezien en we hebben kangaroos zowel gespot als geaaid!
Op dinsdag zijn we naar Sea Life gegaan om wat vissen te bekijken, daarna hebben we lekker rondgewandeld en ook nog een Art Gallery bezocht om wat kunst te snuiven. Daarna zijn we in een pub gaan zitten en hebben een leuke en gezellige avond gehad met een paar wijntjes!

Op woensdag zaten we met ons goed gedrag weer om 7 uur buiten te wachten op onze tourbus want we hadden een tour geboekt richting Phillip Island, ook wel bekend als Penguin Island. Na een half uur gewacht te hebben, werden we toch een beetje sceptisch en kwamen we erachter (na een blik te hebben geworpen op de planning) dat we pas om 10 uur opgehaald zouden worden. Goed geregeld! Na goed ontbeten te hebben in een leuk Engels theehuisje uiteindelijk toch in die tourbus terechtgekomen. Onze eerste stop was Moonlit Sanctuary Wildlife Conservation Park, een soort van prive dierentuin die open is gesteld voor publiek. Hier hebben we eindelijk een koala mogen knuffelen en kangaroos mogen voeren! ’s Middags richting Phillip Island gereden en daar hebben we gewacht op de penguins. Deze little penguins, niet groter dan 33 centimeter, komen elke avond bij zonsondergang het strand op om naar hun nest te waggelen. Je zit op een tribune aan het strand en ziet deze kleine diertjes in groepjes het strand op lopen, om vervolgens (na enige aarzeling) hard het hoge gras in te ‘rennen’. Foto’s maken mag niet, omdat ze daar van schrikken (helaas zijn er altijd wel mensen die het wel doen). Het zijn erg leuke diertjes en het is vooral leuk om ze te volgen op de terugweg, want ze lopen langs het wandelpad met je mee.

Op donderdag zijn we weer het vliegtuig in gestapt naar Sydney! Daar aangekomen hebben we met alleen een adres in onze handen en geen Wifi, toch zo maar even onze nieuwe Airbnb locatie weten te vinden. Onze spullen weer gedropt in het appartementje (wat er overigens goed uitzag!) en naar het beroemde Bondi Beach gelopen, wat maar 15 minuten lopen was vanaf onze nieuwe slaapplek. Vrijdag bleek het 26 graden te worden, dus daar hebben we maar gebruik van gemaakt door maar weer terug te gaan naar Bondi Beach en daar te genieten van de zon en de hoge golven (zwemmen lukt dus echt niet). Bondi beach staat bekend als een surfersstrandje, en er waren ook genoeg surfers te vinden daar.

Op zaterdag wilden we de Blue Mountains verkennen, een nationaal park vlakbij Sydney. Dus met de trein, de bus (trein reed niet), en weer de trein op stap gegaan. In Katoomba aangekomen, vroren onze vingers er vanaf. We hadden overduidelijk geen research gedaan naar hoe koud het in de bergen was. En er geen rekening mee gehouden dat als het in Sydney 18 graden was, het in de bergen waarschijnlijk iets kouder zou zijn. Oftewel, het was maar 7 graden in Katoomba. Dus we stonden in ons dun vestje te wachten op de bus die ons naar de welbekende Three Sisters zou brengen (een rotsformatie). Daar aangekomen bleek het ook nog keihard te waaien, dus snel even wat foto’s gemaakt, een cafe ingedoken en wat koffie gehaald om ons wat op te warmen. Toen we weer wat gevoel in onze vingers kregen, maar weer op de bus gestapt en terug naar het treinstation gegaan. Al met al veel gelachen!

De volgende dag de binnenstad verkend en natuurlijk vooral gekeken naar het Operahouse en de bekende Sydney Harbour Bridge. In het park ernaast hebben we heel toevallig Sanne gezien. We hadden afgesproken elkaar te ontmoeten op een bepaald punt, maar we bleken elkaar al tegen te komen in een eettentje! Sanne is klaar met haar au pair werk en vertrekt weer naar huis, maar gaat eerst nog in Australie rondreizen. Toevallig waren we rond dezelfde tijd in Sydney en moesten we dus nog even meeten! Na even te hebben gekletst en afscheid te hebben genomen, zijn we weer onze eigen kant opgegaan en kwamen we uit bij een gezellige kroeg, waar we wat drankjes hebben genuttigd op onze laatste avond in Sydney. Werd heel gezellig...

Op maandag vlogen we pas in de avond, dus hebben we nog wat rondgesnuffeld in wat winkels en hebben we daarna weer de trein gepakt richting het vliegveld. En dat was het einde van onze vakantie in Australie... Zeker genoten, maar echt nog niet alles gezien! Dus reken maar dat ik hier nog wel terug kom...
Tot zover het verslag, de foto’s komen zo snel mogelijk! Oja, het au pairen gaat ook nog steeds goed. Over twee weken zit de helft van mijn tijd hier er alweer op en het gaat zo snel! De komende weken moet ik veel werken in de weekenden, dus het zal wat rustiger worden (komt goed uit, even geld sparen!).

Veel liefs,

Yrla

hans en marjan bakker

Je hebt het overduidelijk goed naar je zin daar beneden. Veel plezier nog.

Sylvia h

Leuk om je belevenissen te volgen Yrla. Geniet er lekker van????

fam.Romijnders

hoi Yrla,

super om je verhaal te lezen. wat heb je al veel gedaan en gezien dit jaar! Vooral zo door gaan. We blijven je volgen.

groetjes Ria en family